آیات مربوط به موضوع و حکم حجاب را بیان فرمایید.








جواب :  


  براى موضوع و حکم حجاب مى‏توان از جمله به دو آیه از قرآن کریم استناد نمود: ۱- سوره نور، آیه ۳۱: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَ‏؛ و به زنان با ایمان بگود دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسرى خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند…. قسمت نخست آیه درباره احکام نگاه کردن بانوان به مردان است. و قسمت دوم آیه: [وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها…] درباره احکام حفظ و رعایت حجاب شرعى است. واژه «ابداء» که در آیه شریفه آمده است به معناى اظهار و آشکار نمودن است و مراد از «زینت» در آیه شریفه مواضع و جایگاه‏هاى زینت است؛ مانند: محل زینت‏هاى گوناگون از بدن که ابداء و آشکار نمودن آنها جایز نیست مگر مواردى که استثناء شده است؛ مانند: محل انگشترى (که انگشتان دست و خود دست است) و محل سرمه کشیدن (که چشمان است). واژه «خُمُر» که در آیه شریفه وارد شده است لباس و جامه‏اى است که بانوان با آن سر خود را مى‏پوشانند و بر سینه خود آویزان مى‏نمایند و معناى این قسمت از آیه چنین است که با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موها و شانه و سینه خود را بپوشانند. براى آگاهى بیشتر ر.ک: المیزان، ج ۱۵، ص ۱۱۱ و ۱۱۲. دانشمندان و فقیهان نیز در بحث از آیه شریفه، روایات وارده را متذکر شده و مورد بحث قرار داده‏اند؛ از جمله مرحوم آیت‏اللَّه‏حکیم در ج ۱۴ کتاب فقهى مشهور «مستمسک العروهالوثقى»، ص ۲۷ مى‏گوید: در روایت صحیحه فضیل از امام صادق(ع) مى‏گوید: «از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسیدم که آیا از جمله زینتى است که خداى سبحان در قرآن مى‏فرماید: وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَ‏؟ حضرت فرمود: «آرى آنچه به زیر خمار و مقنعه است زینت است و آنچه زیر دستبند است زینت است‏». (به نقل از وسائل‏الشیعه، کتاب نکاح، ابواب مقدمات نکاح، باب ۱۰۹، ح ۱) مقصود این است که صورت و دو کف جزء زینتى که باید پوشیده شود نیست و سر و گردن و ساق جزو زینتى است که باید پوشیده شود (خلاصه فرمایش آقاى حکیم) در روایت موثقه زراره از امام صادق(ع) در آیه شریفه که فرمود:
إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها مى‏فرماید: «زینت ظاهر و آشکار سرمه و انگشترى است‏» (به نقل از همان منبع حدیث ۳) و این دو در صورت و در کف مى‏باشند (و هم‏چنین به حدیث ۴ و ۵ باب نیز که مضمون مشابه دارند استدلال نموده است) ۲- سوره احزاب، آیه ۵۹: یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ اَلْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اَللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش‏هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن که شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیک‏تر است و خدا آمرزنده مهربان است‏. واژه «جلابیب» در آیه شریفه جمع «جلباب» است و جلباب لباسى است که تمامى بدن زن را مى‏پوشاند و یا خمارى است که سر و وجه را مى‏پوشاند و مقصود از این قسمت آیه که: «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَ‏» این است که خود را با جلباب بپوشانند و یقه و گریبان و سینه‏هاى آنان آشکار نشود. براى آگاهى بیشتر ر.ک: المیزان، ج ۱۶، ص ۳۳۹. نیز تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۴۳۴ تا ۴۵۴ و ج ۱۷، ص ۴۲۵ تا ۴۲۹.

ثبت آگهی رایگان خرید و فروش موبایل
-------------------------------------------

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام فایل دانلودر عضو شوید.

  • فایل دانلودر
  • هیچ
  • 12
  • ۲۹ فرو ۸۶
فایل دانلودر
این سایت حاصل ترکیب چند وبگاه مختلفه! سایت گنجینه، خبرینه و ایرونیا با هم ادغام شدن و فایل دانلودر رو تشکیل دادن! بیش از 16 هزار مطلب تو زمینه‌های گوناگون و متنوع؛ از سرگرمی و تفریحی بگیرید تا محصولات دانلودشدنی و قالب و افزونه وردپرس و اسکریپت و مطالب آموزشی و...

با ثبت نام تو خبرنامه فایل دانلودر، هر رو مطالب ما رو تو ایمیل‌تون دریافت کنید.

توجه: پس از ثبت ایمیل حتما وارد اینباکس ایمیل خود شده و روی لینک فعالسازی در ایمیلی که از طرف ما ارسال شده کلیک کنید(راستی ما اسپم ارسال نخواهیم کرد).

پیشنهاد ما
تصویر پیدا نشد غیبت ممنوع!!! ۲۶ اسف ۹۴

در حال حاضر امکان ارسال نظر وجود نداره.