“برای ‌آزادی” جزو ۱۰ مستند تکان‌دهنده‌ی دنیا شد

مادری که خودش را سزارین کرد

مستند «برای آزادی» “حسین ترابی” جزو ۱۰ مستندی انتخاب شد، که دنیا را تکان داده‌اند.


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، “مارک کوسینز” – منتقد سینمایی سایت فیلم BFI انگلیس- در گزارشی ۱۰ فیلم مستندی را که با سایر فیلم‌ها متفاوت هستند، انتخاب کرده و این سؤال را که «آیا فیلم‌ها می‌توانند تاریخ را تغییر دهند؟» بهانه‌ای برای تهیه‌ی یک گزارش ویژه از بهترین مستندهای جهان کرده است.


او بهترین مستندهای جهان را به ترتیب انتخاب این‌گونه معرفی کرده است: ۱ـ «مرثیه‌ی رودخانه»، ساخته‌ی‌ “جون ژیا” (۱۹۸۸- چین)، ۲- «مینیماتا؛ قربانیان و دنیای آن»، ساخته‌ی‌ “سوچیموتو نوریاکی” (۱۹۷۲- ژاپن)، ۳- «بولینگ برای کلمباین»، ساخته‌ی “مایکل مور” (۲۰۰۲- آمریکا)، ۴- «خط آبی باریک»، ساخته‌ی “ارول موریس” (۱۹۸۸- آمریکا)، ۵- «مرگ یک ملت، توطئه‌ی تیمور»، ساخته‌ی “جان پیلگر” و “دیوید مونرو” (۱۹۹۴- انگلیس)، ۶- «گزارش بی‌.بی.سی از اتیوپی» ساخته‌ی “مایکل بوئرک” و “محمد امین” (۱۹۸۴- انگلیس)، ۷- «مک لیبل»، ساخته‌ی “فرانی آرمسترانگ” (۲۰۰۵- انگلیس)، ۸- «پیروزی اراده» ساخته‌ی “لنی ریفنستاهل” (۱۹۳۶- آلمان)، ۹- «غم و دلسوزی»، ساخته‌ی “مارسل افولس” (۱۹۷۰- فرانسه) و۱۰- «برای آزادی»، ساخته‌ی “حسین ترابی” (۱۹۸۰- ایران).


طبق اعلام سایت فیلم BFI، در انتخاب ۱۰ فیلم مستندی که جهان را تکان داده، فاکتور شرایط سیاسی، اجتماعی و قانون‌گذاری کشوری که فیلم در آن‌جا ساخته شده، از اهمیت بسیاری برخوردار بوده‌اند.


این گزارش درباره‌ی مستند «برای آزادی» ‌آورده است: «این فیلم که به صورت رنگی در قالب ۳۵ میلیمتری ساخته شده است، با صحنه‌های بدیع، انقلاب ایران را “اسپیلبرگ‌گونه” به‌ تصویر کشیده است.»


«انقلاب ما همه‌جا بود، همه بودند… و ما اگر هزار دوربین هم داشتیم، نمی‌توانستیم تصویر کاملی بدهیم از قیام ملتی که به پیشواز مرگ رفته بود… برای آزادی (حسین ترابی)»


این جملات عنوان‌بندی آغازین فیلم «برای آزادی» است که با خط نستعلیق و به رنگ قرمز بر زمینه‌ای سیاه نگاشته شده‌اند.


در کتاب «برای آزادی» (درنگی بر زندگی و آثار حسین ترابی به کوشش مجید جعفری لاهیجانی) آمده است: «برای آزادی» تنها فیلم مستندی است که در قالبی کاملا حرفه‌یی و با مشارکت عوامل مجرب بخش سینمایی وزارت فرهنگ و هنر ساخته شده است. علاوه بر نسخه‌ی تدوین‌شده‌ی این فیلم که در دسترس است، صدها فیت از ارزش‌های به‌جامانده آن را نیز باید در نظر گرفت که از اهمیت و اعتبار تاریخی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تنها فیلم مستندی است که در معرفی انقلاب اسلامی ایران با امکانات کاملا حرفه‌یی ساخته شده است.»


حسین ترابی – کارگردان این مستند – در گفت‌وگویی عنوان کرده است: برای آزادی» را با آتش‌سوزی سینما «رکس» آبادان ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ شروع کردیم و تا همه‌پرسی جمهوری اسلامی ( ۱۰ و ۱۱ فروردین ۵۸) فیلم گرفتیم و ۲۵ سال طول کشید تا این فیلم از تلویزیون پخش شود!


فیلم مستند «برای آزادی» پیش از آن‌که در بهمن ۱۳۸۲ برای اولین‌بار از تلویزیون پخش شود، برای نخستین‌بار در سوم شهریور ۱۳۵۸ به مناسبت بازگشایی فیلم‌خانه‌ی ملی ایران در سه‌شب به نمایش درآمد.


به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از کتاب یادشده در بخش‌هایی از روایت موضوع فیلم چنین آمده است: «نخستین نماهای فیلم، لحظه‌هایی از سوگواری مردم آبادان در فراق ۳۷۷ نفری است که شب ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ در سینما رکس قربانی شدند. صدای طبل و دمام، در گورستان شهر، مردم همانند ایام محرم نوحه‌ می‌خوانند و عزاداری می‌کنند. مردی گریه‌کنان شعار


«‌مرگ بر شاه» سر می‌دهد. افق باز، ‌آسمان که در آستانه‌ی غروب است و منظره‌ی تل‌های کوچک برآمده از خاک که نشانگر قبور کشته‌شدگان حادثه است، تصویری پرمعنی و تکان‌دهنده از فاجعه به نمایش می‌گذارد. چشم‌اندازی از بقایای سینما رکس. در نمایی متأثرکننده، دوربین بر لنگه‌ی کفشی سوخته که از یک قربانی این فاجعه به جا مانده مکث می‌کند…

















سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه


در فضای بیرونی فرودگاه مهرآباد مقابل پاویون سلطنتی، خبرنگار تلویزیون ملی ایران در مصاحبه با شاه برنامه‌ی آینده او را جویا می‌شود و شاه می‌گوید: «یک مدتی است که احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت… تا خیالم راحت بشه و دولت مستقر بشه…. بعد برمی‌گردم.»


خبرنگار می‌پرسد: اعلیحضرت چه مدت در مسافرت خواهند بود؟


– بستگی به حالت مزاجی‌ام داره.


– نخستین نقطه‌ای که اعلیحضرت تشریف‌فرما می‌شوند کجا خواهند بود؟


– فکر می‌کنم به آسوان برای استراحت برویم… حرفی غیر از حفظ وضعیت مملکت و انجام وظیفه بر اساس میهن‌پرستی ندارم.


صدای شعار مردم با تصویر لحظات خداحافظی شاه و فرح و بالا رفتن آن‌ها از پلکان هواپیما همراه شده است.


«ای شاه خائن ‌آواره‌ گردی، خاک وطن را ویرانه کردی، کشتی جوانان وطن، الله اکبر، کردی هزاران در کفن، الله اکبر.»


پنج‌شنبه ۱۲ بهمن بازگشت امام [ره] به وطن.


جمعه و شنبه ۱۰ و ۱۱ فروردین ۵۸، همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت، تصاویر زیبایی از همبستگی ملی. افراد زیادی از سراسر ایران اعم از ترک، بلوچ، زرتشتی، مسیحی و کلیمی در صف‌های طویلی منتظر رأی دادن هستند.


دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۵۸ بهشت زهرا و مادرانی که در سوگ عزیزان‌شان مویه می‌کنند… فیلم با نمای گلدان لاله‌یی بر قبر شهیدی در بهشت زهرا به پایان می‌رسد.»


در «برای آزادی» فیلمبردارانی چون فریدون ری‌پور، کریم دوامی، علی صادفی، ابراهیم قاضی‌زاده، حسین رفیعی، با همکاری حسین کمال‌فر، فرج‌الله ظهوریان، منوچهر حقانی‌پرست و عده‌ای دیگر از فیلمبرداران وزارت فرهنگ و هنر با حسین ترابی همکاری داشته‌اند.


به گزارش ایسنا، دیگر مشخصات فیلم نیز به این شرح‌اند: موسیقی متن: شیدا قره‌چه‌باغی، خط : غلامحسین امیرخانی، صدابرداران: اسحاق خانزادی، محمدصادق عالمی، پرویز امیرافشاری، تدوینگر: بهرام ری‌پور، ۳۵ م.م رنگی ۱۱۶ دقیقه. محصول وزارت فرهنگ و هنر مرکز سینمای سمعی و بصری سال تولید ۵۷-۵۸٫

مطالب مشابه

مادری که خودش را سزارین کرد

حمله شدید دکتر معین به نخبگان و دولت دکتر احمدی نژاد

سایت خبری تحلیلی، دریچه از حمله شدید دکتر معین به...

مادری که خودش را سزارین کرد

زنان کجای اقتصاد ایران و جهان ایستاده‌اند؟

بر اساس گزارش شکاف جنسیتی ۲۰۱۵ مجمع جهانی اقتصاد، ۱۱۸...

مادری که خودش را سزارین کرد

دستگیری فرزند نماینده قم بخاطرCD انحرافی و نقش پناهیان

آینده -پس از دستگیری کارگردان مستند ظهور نزدیک است، حجت...

دانلود کتاب های الکترونیکی فارسی

دانلود اپ و برنامه اندروید برای دانلود فایل های نایاب