خاتمی: منطق تروریسم بن‌لادن و دیدگاه‌های کاخ سفید، از یک جنس است » فایل دانلودر

خاتمی: منطق تروریسم بن‌لادن و دیدگاه‌های کاخ سفید، از یک جنس است

سیدمحمد خاتمی با تاکید بر این‌که «مساله‌ی جهان امروز، نبود امنیت است» تصریح کرد که این ناامنی و خشونتی که علت آن است، ناشی از منطقی است که قطب‌های متخاصم از آن پیروی می‌کنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که در هم‌اندیشی «فلسفه‌ی میان فرهنگی و عالم معاصر» در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی سخن می‌گفت، با بیان این‌که در جهانی فشرده‌تر از دیروز که اجزای آن به هم نزدیک‌تر و در هم تنیده‌تر است، زندگی می‌کنیم، گفت: این فشردگی فنی، تکنیکی و نزدیکی فیزیکی و شباهت ظاهری بیشتر به هم تنیده شده، متاثر از منافع و مصالح انسان‌هاست و می‌تواند اثبات‌کننده‌ی این ادعا باشد که ما به عرصه‌ی جهانی شدن وارد شده‌ایم.


وی با طرح این پرسش که جهانی شدن چیست؟ اظهار داشت: تردید نکنیم وضعیت جدیدی در زندگی بشر در حال ظهور و بروز است و سوءاستفاده‌ی احتمالی از این پدیده یا تعمیم استیلا و هژمونی قدرت‌های برتر بر جهان و ادغام جهان سبب نمی‌شود این پدیده‌ی در حال ظهور را انکار کنیم.


رییس‌جمهور پیشین کشورمان در ادامه با اشاره به این‌که در هر صورت ما به جهان جدیدی وارد می‌شویم، اظهار داشت: اما سخن این است که آیا با وجود نزدیکی ظواهر و مذاهب، ارزش‌ها و شیوه‌های زندگی، عادات و نظام‌های حاکم بر زندگی، انسان‌ها در باورها و احساس‌ها هم به هم نزدیک می‌شوند. به نظر می‌رسد که هرچه ظواهر انسان‌ها به هم نزدیک می‌شود، آنان از نظر باورها و احساس‌ها از هم دور می‌شوند؛ به همین جهت لزوم بازنگری جدید در مبانی، باورها و ارزش‌هایی که در تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد، ضروری به نظر می‌رسد.


خاتمی با یادآوری نقشی که فلسفه‌ی میان‌فرهنگی می‌تواند در این بین ایفا کند، به تفاوت‌هایی که در فرهنگ‌های مختلف نسبت به باورها، ارزش‌ها، نظام‌ها و شیوه‌های زندگی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: این تفاوت‌ها ناشی از منطق خاصی است که انسان از هستی، جهان طبیعت و رابطه‌ی انسان با آن‌ها دارد.


وی با اشاره به دیدگاه‌هایی که در بین اقوام و ملل مختلف درباره رابطه‌ی انسان و جهان در قالب اسطوره‌ها، باورهای دینی و انسانی وجود دارد، گفت: تفاوت این تلقی‌ها باعث تفاوت در فرهنگ و ارزش‌ها در جوامع مختلف می‌شود و در این‌جا پرسش این است که اگر حقیقتی وجود دارد و انسان از جوهری برخوردار است که به حقیقت مطلق دسترسی دارد، این همه اختلاف‌ از کجا ناشی می‌شود؟.


نویسنده « از شهر دنیا تا دنیای شهر» ادامه داد: این پرسشی است که تقریبا به اندازه‌ی عمر فلسفه و تفکر بشری عمر دارد و راه‌های مختلفی نیز برای پاسخگویی به آن عرضه شده است.


وی با اشاره به جایگاه این پرسش در بین فیلسوفان مسلمان گفت: فیلسوفان مسلمان که قائل به حقیقت مطلق هستند و انسان را قادر به دستیابی به این حقیقت می‌دانند، در پاسخ به این پرسش تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند که نمونه‌های آن را در آثار فیلسوفان بزرگی نظیر فارابی، به ویژه در کتاب «الجمع بین الرای الحکیمین» مشاهده می‌کنیم. او در این کتاب نمی‌توانست باور کند دو نامدار بزرگ فلسفه که هر دو برای حقیقتی ثابت و واحد تلاش می‌کردند، این همه تفاوت داشته باشند. تلاش این فیلسوف بر آن بود تا نشان دهد این دو فیلسوف (ارسطو و افلاطون) که در کتابش از آنها نام برده، اختلافات عرضی و ظاهری دارند؛ اما حقیقت طوری است که همه‌ی فیلسوفان نسبت به آن درک واحد دارند.


خاتمی در ادامه‌ی سخنانش به راهی که عارفان برای پاسخ به پرسش یادشده برگزیده‌اند، اشاره کرد و گفت: عرفا با ادعای ناتوانی فاهمه‌ی بشر از درک حقیقت، در جست‌وجوی منبعی دیگر برآمدند و به جای فهمیدن، دیدن را پیشنهاد کردند. این نحوه‌ی نگرش ممکن است سبب شود عارف، همه یا بسیاری از واقعیات را نبیند و سرنوشت خود را به واقعیت‌هایی که ندیده، بسپارد.


وی هم‌چنین با اشاره به راهی که بر مبنای آن، نفی حقیقت مورد تاکید قرار می‌گیرد، از آن به عنوان سومین راه برای پاسخ به این پرسش نام برد و گفت: راه سوم این است که حقیقت را نفی کنیم و بگوییم حقیقت نیست، آن‌چه هست انسان است و حقیقت نسبی است.


رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها افزود: البته راه چهارمی هم برای پاسخ به پرسش درباره‌ی کشف منبع حقیقت وجود دارد و آن بازگشت به فاهمه‌ی بشری است. راهکار جدید در فلسفه این است که ما از توان انسان در درک حقیقت سخن بگوییم.


نویسنده کتاب «بیم موج» در ادامه با نقبی به تفکر کانت، نبوغ این فیلسوف بزرگ را در جهت تاثیرگذاری بر اندیشه‌ی دنیای معاصر و پسانیان وی ستود و گفت: باید بپذیریم انسانیم و انسان به شدت تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … و با محدودیت‌های فراوان درونی مواجه است. اگر به این نقطه برسیم می‌توانیم از بسیاری سوءتفاهم‌های ایجادشده در عرصه‌ی بین‌المللی و جهانی که حتی منشأ درگیری‌های خونین شده، جلوگیری کنیم.


وی با تاکید بر این‌که انسان در شرایط تاریخی، سیاسی، اجتماعی و عوامل درونی که بر او تحمیل می‌شود، محدود است، گفت: مساله‌ی جهان امروز ما مساله‌ی نبود امنیت است. این نبود امنیت تنها متوجه انسان‌های محروم و عقب گذاشته شده نیست. فقط فلسطنیان نیستند که از ناحیه‌ی نیروهای زورگو دچار مشکل می‌شوند. امروز در قلب متمول‌ترین کشور جهان نیز با ناامنی مواجهیم. این ناامنی و خشونتی که علت آن است، ناشی از منطقی است که قطب‌های متخاصم از آن پیروی می‌کنند؛ آنان که می‌گویند برای گسترش دموکراسی و نجات انسان از حکومت‌های واپس‌گرا، سرکوب می‌کنیم، این منطق از حلقوم آنها در می‌آید که «هرکه با ما نیست، بر ماست و علیه هر که بر ماست، می‌توانیم از هر روشی استفاده کنیم.»


خاتمی ادامه داد: البته همین صدا را در قطب متخاصم دیگری نیز می‌توانیم بشنویم؛ قطبی که می‌گوید «هر که با من نیست کافر است و می‌توانیم هر روشی را برای مقابله با او برگزینیم.»


وی در ادامه‌ی سخنانش با تکیه بر این استدلال، منطق تروریسم بن‌لادن و دیدگاه‌های کاخ سفید را از یک جنس ‌دانست، به جایگاه فلسفه‌ی میان‌فرهنگی در مواجهه با این قطب‌های متخاصم که خشونت را در جهان ترویج می‌کنند، پرداخت و گفت: فلسفه‌ی میان‌فرهنگی هرچه باشد این امید را در دل زیاد می‌کند که گامی برای حل سوءتفاهم و تفاهم بیشتر بشر است؛ اما باید زمان بگذرد تا بتوان درباره‌ی تاثیر این فلسفه سخن گفت. تردید نکنید که اگر گام نخست محکم و سنجیده برداشته شود، نتیجه‌ی مثبتی برای همه‌ی بشر خواهد داشت و این همان گامی است که گفت‌وگوی تمدن‌ها دنبال برداشتن آن بوده و هست.


خاتمی که از فلسفه‌ی درون‌گفتمانی به عنوان مقوله‌ای که می‌تواند در کانون فعالیت گفت‌وگوی تمدن‌ها قرار گیرد نام می‌برد، با اشاره به برگزاری اولین سمینار مربوط به فلسفه‌ی درون گفتمانی در دانشگاه علامه طباطبایی و اهتمام استادانی که در این زمینه گام برداشته‌اند، نسبت به موفقیت آن‌ها در این مسیر اظهار امیدواری کرد.

ثبت آگهی رایگان خرید و فروش موبایل
-------------------------------------------

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام فایل دانلودر عضو شوید.

  • فایل دانلودر
  • هیچ
  • 14
  • ۱۸ ارد ۸۵
فایل دانلودر

با ثبت نام تو خبرنامه فایل دانلودر، هر رو مطالب ما رو تو ایمیل‌تون دریافت کنید.

توجه: پس از ثبت ایمیل حتما وارد اینباکس ایمیل خود شده و روی لینک فعالسازی در ایمیلی که از طرف ما ارسال شده کلیک کنید(راستی ما اسپم ارسال نخواهیم کرد).

پیشنهاد ما

در حال حاضر امکان ارسال نظر وجود نداره.