کارگردان مثل هیچ کس: سعی کردیم این سریال شبیه «زیرتیغ» و «پدرسالار» نباشد

مادری که خودش را سزارین کرد

برزیده با اعلام استقبال از پخش سریالش در مناسبتی مثل ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان شرایط خاصی را برای دیده‌شدن یک سریال دارد؛ چرا که در ساعات خاص تقریبا تمام مردم در خانه‌هایشان پای سفره‌های افطار هستند و عوامل یک سریال می‌توانند امیدوار باشند که کارشان بیشتر دیده شود.


این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سریال‌هایی همانند «مثل هیچ کس» که به آدم‌ها و مسایل انسانی می‌پردازند درماه مبارک رمضان که دل‌ها آماده‌تر است، می‌توانند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارند.




***


عبدالحسن برزیده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، درباره‌ی فضاها و زندگی‌های سنتی که سریال «مثل هیچ کس» به تصویر می‌کشد، گفت: سریال «مثل هیچ کس» سعی در یادآوری این نکته دارد که زندگی‌های قدیمی هم زیبا و هم جذاب هستند و شاید جذابیت‌های آن‌ها بیش از زندگی آپارتمانی است که به اجبار در حال حاضر برای خودمان انتخاب کرده‌ایم.


این کارگردان خاطرنشان کرد: بیش از فضاهای قدیمی سریال «مثل هیچ کس»، آدم‌هایی که دراین فضاها زندگی می‌کنند برای مخاطب جذاب خواهند بود؛ یادآوری زندگی‌هایی که ما دوست داریم داشته باشیم ولی شرایطش را نداریم و یا آن زندگی‌ها را درگذشته داشته‌ایم، می‌تواند جذاب باشد.


وی یادآوری سنت‌های قدیمی را جزیی از فضای سریال «مثل هیچ کس» دانست و افزود: ارتباطات آدم‌ها و نزدیکی آن‌ها با هم برای مخاطب جذاب است. این ‌که «داداشی» در خانه‌ای زندگی می‌کند که خانه‌ی بغلی را هم خریده‌اند و خواهر و بردارانش هم در آن خانه زندگی می‌کنند تا از هم دور نباشند، این ویژگی‌ جذابی است که درحال حاضر بسیاری از ما از آن دور هستیم و گفتن آن مخاطب را می‌تواند راضی نگه دارد.


برزیده در پاسخ به این پرسش که استفاده از فضاهای سنتی تاچه اندازه مورد تاکید خود وی به عنوان کارگردان بوده است؟ گفت: یکی از جذابیت‌های فیلمنامه برایم فضاهای سنتی آن بود. شاید به این دلیل که کارکردن در فضاهای آپارتمانی تا حدودی برایمان آسان‌تر است، به ساخت سریال در خانه‌های کوچک و قدیمی تن نمی‌دهیم و شاید دلیل دیگرش هم این باشد که زندگی ما کم‌کم دارد به این سمت می‌رود و در نتیجه نویسنده و کارگردان هم به‌طور ناخودآگاه زندگی آپارتمانی را تبلیغ می‌کنند.



***


عبدالحسن برزیده که مجموعه‌ی «مثل هیچ کس» را براساس فیلمنامه‌ای از علی‌اکبر محلوجیان نویسنده‌ی سریال‌های «زیرتیغ» و «پدرسالار» می‌سازد، در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه تلاش شده است «مثل هیچ کس» متفاوت از مجموعه‌های قبلی باشد؟ گفت: بخشی از این تفاوت به‌طور ناخودآگاه اتفاق می‌افتد؛ برای مثال اگر فیلمنامه‌ی «پدرسالار» را به چند کارگردان بدهند به چند گونه‌ی متفاوت ساخته می‌شود.


بخشی دیگر هم تعهدی است. برای مثال در انتخاب بازیگر و عوامل «مثل هیچ کس» تلاش کردم به گونه‌ای حرکت کنم که کمترین شباهت را با کارهای قبلی خصوصا «زیرتیغ» داشته باشد.


کارگردان «مثل هیچ کس» درعین حال گفت: از آن جا که نویسنده‌ی سریال‌های «مثل هیچ کس»،«زیرتیغ» و«پدرسالار» آقای محلوجیان هستند طبیعی است که این سریال‌ها حداقل در نوع دیالوگ و فضاسازی با هم شباهت‌هایی را داشته باشند.


عبدالحسن برزیده به این پرسش ایسنا که آیا دیالوگ‌های «مثل هیچ کس» به «زیرتیغ» شباهت دارد؟ پاسخ منفی داد و افزود: خود آقای محلوجیان تلاش کرده‌اند این اتفاق نیفتد، چرا که برای نویسنده هم خوب نیست که تکرار شود. من هم تقریبا مطمئن هستم که باتوجه به جلساتی که با نویسنده‌ داشتم و تغییراتی که در فیلمنامه‌ ایجاد شد، بعید است دیالوگ‌های «مثل هیچ کس» به «زیرتیغ» شبیه شود.


این کارگردان سینما و تلویزیون اعلام کرد: برای پرهیز از شباهت «زیرتیغ» و «پدرسالار» با «مثل هیچ کس» ما برخی از بازیگرانی که علاقه‌مند به همکاری با آنان بودیم را دعوت نکردیم. بنابراین تعمدا هم سعی می‌کنیم که از این دو سریال فاصله بگیریم . ضمن این‌که قصه‌ی «مثل هیچ کس» هیچ شباهتی به دوسریال قبلی ندارد.



***


وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چقدر برتغییر و تحول شخصیت‌های منفی «مثل هیچ کس» در پایان قصه تاکید دارد؟ گفت: در زندگی عادی هم اتفاق می‌افتد که آدم‌ها گاه راه را غلط می‌روند، اما پس از مدتی به هردلیلی یا خودشان متوجه می‌شوند و یا شرایط به آنان حکم می‌کند که روششان را تغییر دهند.


در قصه‌ی ما به طور طبیعی این اتفاق رخ می‌دهد، یعنی اگر هم شخصیتی درسریال «مثل هیچ کس» از خطا و اشتباهش بر گردد، همواره به آن دلیل نیست که متوجه خطا و اشتباه خود شده است بلکه گاه احساس می‌کند که دیگر به نفعش نیست این راه را ادامه دهد. ما یک شخصیت منفی در قصه‌ی «مثل هیچ کس» داریم که هرگز متحول نمی‌شود، بلکه برهمان اصراری که بر رفتارش دارد باقی می‌ماند.



***


کارگردان «مثل هیچ کس» در پاسخ به پرسشی درباره‌ی دشواری‌هایی که کارکردن در فضاهای کوچک و سنتی برای کارگردان و سایر عوامل به وجود می‌آورد، گفت: ما از اول که فیلمنامه را خواندیم می‌دانستیم بخشی خیلی سختی به‌نام پاساژ داریم. چرا که چهار ـ پنج طبقه پاساژ است و دوستانی که دراین محل کار می‌کنند زندگی عادی خود را دارند. با این حال از این مشکلات استقبال کردیم تا فضای سریالمان به تله‌تئاتر نزدیک نشود. به همین دلیل ما پلان‌هایی را که می‌توانستیم بسته و محدود بگیریم، باز می‌گیریم تا بیننده بتواند رفت‌وآمد و هیاهوی بازار را ببیند. البته این ویژگی تا حدودی کار ما را دشوارتر می‌کند.



***



کارگردان «مثل هیچ کس» در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات مالی سازمان صدا‌وسیما برساخت این سریال تاثیر گذاشته است؟ گفت: جور عمده‌ی این قضیه را آقای محمدعلی اسلامی به عنوان تهیه‌کننده‌ بردوش می‌کشد. قطعا ایشان هم مشکلاتی دارند که به ما منتقل نمی‌کنند، اما کما بیش می‌توان این مشکلات را احساس کرد. با این حال هزینه‌ها تامین نشود، این مساله هم همکاری عوامل را می‌طلبد و هم همت تهیه‌کننده را، تا بتواند برهر طریق نگذارد کار بخوابد. البته الحمدالله ما تا حالا مشکل نداشتیم.



***


عبدالحسن برزیده، درپاسخ به این پرسش که چقدر به عواملی که درابتدا مدنظر داشته دست یافته است؟ گفت: درحال حاضر به دلیل ساخت سریال‌های طولانی‌مدت و تله‌فیلم‌ها با مشکل کمبود بازیگر مواجه هستیم، اما نسبت به پروژه‌های دیگر ماکمی خوش‌شانس‌تر بودیم، البته شاید در بعضی موارد ترجیح می‌دادیم از بازیگر دیگری استفاده کنیم به نقش نزدیک‌تر باشد، اما متاسفانه این فرصت مهیا نشد. با این حال من درمجموع راضی هستم.


کارگردان «مثل هیچ کس» درباره‌ی پخش این مجموعه درماه مبارک رمضان در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم این سریال را به پخش برسانیم و تا شهریور ماه تصویر‌برداری را به اتمام می‌رسانیم.

مطالب مشابه

(تصاویر) هدیه تهرانی ۴۰ ساله شد!

هدیه تهرانی بازیگر سینما و برندۀ دو جایزه سیمرغ بلورین...

مادری که خودش را سزارین کرد

سریال ‌های دنباله دار تلویزیون ایران

روزنامه هفت صبح: سریال هایی که به فصل دو یا...

دانلود کتاب های الکترونیکی فارسی

دانلود اپ و برنامه اندروید برای دانلود فایل های نایاب

کارت شارژ رایگان