کیارستمی: بعضی داستان های من فقط باید در تهران ساخته شوند

مادری که خودش را سزارین کرد

«عباس کیارستمی»، چهره ی بین المللی سینمای ایران معتقد است صندلی های سینما تماشاگران را تنبل می کند و آنها انتظار دارند تمام اطلاعات فیلم به آنها منتقل شود.

«عباس کیارستمی» امسال با فیلم «مثل یک عاشق» که البته محصول مشترک ژاپن و فرانسه بود، در بخش رقابتی جشنواره ی کن حضور داشت، هرچند چندان مورد استقبال گرم منتقدین و تماشاگران قرار نگرفت.

کیارستمی ۷۱ ساله که از او به عنوان «رهبر موج نوی سینمای ایران» یاد می شود، در مصاحبه با روزنامه ی گاردین به بیان آخرین دیدگاه های سینمایی اش پرداخت.

برنده ی نخل طلای کن با فیلم «طعم گیلاس»، در فیلم جدیدش «مثل یک عاشق» داستان یک دانشجوی جامعه شناسی (رین تاکاناشی) را روایت می کند که هزینه ی تحصیل خود را از طریق کار به عنوان محافظ شخصی تامین می کند و تاراشی اوکونو نیز نقش یک پروفسور میانسال را ایفا می کند. او در این فیلم با نمایش صحنه های سکوت، صحبت های رمزآلود و پایانی که هر انسانی را تکان می دهد، فیلم به نظر زجرآوری را ساخته است.

کیارستمی در این باره به گاردین گفت: خوشبختانه من می توانم مخاطبانم را انتخاب کنم و برای همین ترجیح می دهم که تماشاگر خشمگین و به ستوه آمده میان آنها نباشد. صندلی های سینما تماشاگران را تنبل کرده است و آنها انتظار دارند تمامی اطلاعات به صورت روشن و کامل در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی افزود: در پایان داستان فیلم های من، به جای نقطه، علامت سوال وجو دارد. وقتی قرار است انسانی را به تصویر بکشم، پیچیدگی رفتاری و مخفی کاری، بخش اصلی یک شخصیت می شوند. اگر من بیشتر از آنچه که شخصیت های فیلمم نشان می دهند، اطلاعات ارائه کنم، اصلا معنا پیدا نمی کند. اگر تماشاچی آن را نپذیرد، دیگر کاری از من برنخواهد آمد.

کیارستمی هرچند فیلم های اخیرش را در خارج از ایران ساخته، اما معتقد است داستان فیلم هایش در ذهن او هنوز به زبان فارسی شکل می گیرند. «از نگاه من شخصیت های فیلم هیچ ملیت و زبان خاصی ندارند. آنها فقط دوست شفیق من هستند.»

کیارستمی یک پایش در ایران است و یک پایش در کشورهای خارجی برای ساخت فیلم و برگزاری کلاس های آموزش فیلمسازی. وی در این باره گفت: تمام دنیا برای من کارگاه فیلمسازی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا نگران نیست که مجبور شود خود را با فرهنگ دیگر کشورها منطبق کند گفت: «دوستی دارم که پزشک است. او که در حال حاضر در پاریس زندگی می کند و متخصص تهیه تصاویر با استفاده از اشعه ی ایکس است. من یک بار به او گفتم که ما هردو کار مشابهی انجام می دهیم. تو با اشعه ی ایکس عکس می گیری و من هم از درون انسان ها عکس می گیرم. در تصاویر اشعه ی ایکس دیگر ملیت هیچ معنایی ندارد.

گاردین در ادامه ی مصاحبه، اشاره به یک نقل قول قدیمی از کیارستمی کرد: «هرگز نمی توان درخت میوه ای را از ریشه درآورد، آن را به خاک دیگری برد و انتظار میوه آوردن از آن داشت. اگرهم میوه بدهد، آن رمیوه ای که در خاک قبلی خود می داد نخواهد شد.»

کارگردان سرشناس ایران با خنده پاسخ داد: بله، اما اکنون شرایط فرق می کند. من مانند درختی در باغ پشت خانه ام در تهران هستم. وقتی خانه ام را ترک می کنم، هیچکس نیست که در آن مدت به آن آب بدهد. اما ریشه هایم آنقدر قوی است که نیازی به آب دادن ندارد. ترک ایران برای یک هنرمند جوان شاید خیلی نگران کننده باشد، اما درباره ی من اینگونه نیست.

کیارستمی در ادامه اظهار کرد: برای ساخت فیلم دوباره به ایران بازخواهم گشت. داستان های زیادی در ذهن دارم که مخصوص تهران هستند و هیچ جای دیگری نمی توان آن ها را ساخت. البته طبیعی است که این فیلم ها را به زبان فارسی و با استفاده از عوامل ایرانی بسازم و در کشور خودم این داستان ها را به تصویر بکشم.

او سپس شانه هایش را بالا می اندازد و می گوید : «تنها لحظاتی که قلب من تند می زند، وقتی است که هواپیما به تهران بازمی گردد و به زمین می نشیند.»

 

خبرگزارى ایسنا

مطالب مشابه

مادری که خودش را سزارین کرد

خاطره‌ی جالب رضا عطاران از سرقت و دستگیری‌اش

آخرین نیوز: با ما همراه باشید تا از جریان یک...

مادری که خودش را سزارین کرد

دستمزد کدامیک بیشتر است؟ بازیگران سینما، فوتبالیست​ها یا مولفان کتاب؟؟؟؟

بحث دستمزدهای بازیگران سینما از جمله مباحثی بود که افشا...

مادری که خودش را سزارین کرد

در نقد سریال «یوسف پیامبر(ع)»

یک منتقد گفت: شاید سریال «یوسف پیامبر(ع)» در مقایسه با...

دانلود کتاب های الکترونیکی فارسی

دانلود اپ و برنامه اندروید برای دانلود فایل های نایاب