پرویز پرستویی: علاقه‌ی به کلیشه شدن ندارم

مادری که خودش را سزارین کرد

مازیار میری خطاب به دانشجویان گفت: فیلمسازی که بتواند با نسل دانشجو ارتباط برقرار کند؛ قطعا برنده است و به نظرم شماها هستید که تعیین می‌کنید سینمای موجود چگونه باشد و چگونه ادامه حیات بدهد.


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان سینمای ایران که در جلسه‌ی نقد و بررسی “پاداش سکوت” در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عصر روز گذشته سخن می‌گفت؛ نسل جوان و دانشجویان را بسیار پویا و غیر قابل پیش‌بینی دانست.


در این نشست که پرویز پرستویی (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، محسن علی اکبری(تهیه کننده) و جهانبخش نورایی (منتقد فیلم) حضور داشتند، جلسه با پرسش و پاسخ درباره‌ی “پاداش سکوت” ادامه پیدا کرد.


پرویز پرستویی در پاسخ به پرسشی در خصوص کلیشه‌ای بودن نقش‌اش در “پاداش سکوت” گفت: این آدم‌ها در ذات یکی هستند و به قولی؛ “همه‌شان از یک نخ تسبیح گذشته‌اند”، جنس‌شان و ریشه و تبارشان یکی است که در موقعیت‌های مختلف قرار می‌گیرند.


وی افزود: من در کارهایم توجه خاصی نسبت به این آدم‌ها دارم و هر وقت ببینم فیلمسازی درباره‌ی آنها حرف جدیدی را مطرح می‌کند، بازی در آن نقش را می‌پذیرم چون به این آدم‌ها که بازمانده هشت سال دفاع مقدس هستند، علاقه‌مندم و هر وقت موضوع فیلمی درباره این آدم‌ها باشد، به آنها ادای دینی می‌کنم.


او خاطرنشان کرد: خیلی علاقه‌ای به کلیشه شدن ندارم و همواره سعی کرده‌ام در موقعیت‌ها به طور متفاوتی کار کنم.


مازیار میری کارگردان “پاداش سکوت” نیز در پاسخ به یکی از دانشجویان گفت:‌ در ابتدا عذرخواهی می کنم که یکی از دوستان گفت من فیلم را تحمل کردم. این روحیه اعتراض دانشجویی خوب است. امیدوارم روحیه اصلاح طلبی همواره برایتان باقی بماند و همواره فکر کنم چون در محیط دانشگاه‌ می‌شود گفت‌وگو کرد، پس می‌توان در این خصوص بیشتر صحبت و بررسی کنیم.


وی در خصوص بهره گرفتن از بازیگران سرشناس نیز گفت: نمی‌خواستم از بازیگران استفاده تبلیغی کنم، قصدم فقط استفاده از توانایی بازیگران بود.


فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه‌ی “پاداش سکوت” نیز با بیان اینکه؛ «می‌گفتند هر کس سکوت بکند، به او جایزه می‌دهند پس من هم مدتی سکوت کردم.» در ادامه تصریح کرد: این موضوع که “اکبر منافی” قصد دارد به حقیقت برسد کاملا در فیلم واضح است و به هرحال به یک حادثه محرک در هر فیلمی لازم است تا داستان راه بی‌افتد و شخصیت با بحران‌ها روبرو شوند و بحرانها آنقدر اوج می‌گیرند تا به گره‌گشایی برسند. حادثه محرکی که حجاب فراموشی را درباره اکبر منافی پس می‌زند مستندی است که از تلویزیون پخش می‌شود.


توحیدی معتقد است: درباره‌ی حقایق دفاع مقدس با توطئه سکوت روبرو هستیم و مدام با تعبیری فرمال درباره‌ی آن مواجه هستیم. چون تکه‌ای از آینه که در دست‌های عده‌ای است بازنمایی می‌شود و ما داستان “پاداش سکوت” را به این علت انتخاب کردیم که نگاه دیگری به جنگ داشته باشیم.


این فیلم‌نامه‌نویس یادآور شد: همه جنگ و همه حقایق جنگ در آینه سینما منعکس نشده است، اما اگر پایان فیلم همان پایانی بود که ساخته شده بود، امروز با سوالات بسیاری مواجهه نمی‌شدیم. “اکبر” به آن آینه‌ای که حقیقت ویژه خودش را بازتاب می‌دهد، دست می‌یابد و همه‌ی فیلم همین است.


مازیار میری نیز در ادامه افزود: تصورم این است آنهایی که حقیقت را پنهان می‌کنند، فعلا پاداش می‌گیرند، اما امیدوارم آنها که حقیقت را پنهان نمی‌کنند و از آن صحبت می‌کنند نیز پاداش گیرنده باشند.


وی افزود: دوست داشتم اکبر فیلم‌ام پاداش بگیرد، اما در حال حاضر آدم‌های دیگر دارند پاداش می‌گیرند.


مازیار میری در خصوص گسستگی معنایی فیلم پاداش سکوت در پاسخ یکی از تماشاگران گفت: درانتهای فیلم سعی کردم آرامش “اکبر” را در نماز بیان کنم. در جایی که خانه اکبر و پدر یحیی در انتهای فیلم یکی می‌شود و اکبر در کنار پدر یحیی آرامش دارد. حال دیگر داستان، داستان پدر یحیی است.


میری در عین حال تاکید کرد که قصد توجیهه ندارم، در انتهای فیلم نگاه اکبر نگاه به مخاطب است و گویی برگشته و داستان را می‌گوید.


او درباره‌ی پایان‌بندی نسخه اصلی “پاداش سکوت” گفت: انتهای فیلم وقتی “اکبر منافی” برگشته بود و به مخاطب نگاه می‌کند، بعد از یک مکث، تابلوهای خیابانهای مزین به نام شهدا دیده می‌شود و انگار “اکبر منافی” سکوت خود را می‌شکند و به آرامش می‌رسد و انگار مقصر کس دیگری است؛ نه خود اکبر.


علی اکبری تهیه‌کننده نیز توصیحاتی درباره‌ی شرایط اکران فیلم داد و جلسه با پرسش و پاسخ درباره‌ی فیلم ادامه پیدا کرد.


مازیار میری در پایان این نشست گفت: سینمایی که دوست دارم سینمای با جزییات (دیتیل) است و دوست دارم با جزییات و نشانه‌ها کار کنم و در این راه دوستان حرفه‌ای سینما خیلی به من کمک کردند.

مطالب مشابه

مادری که خودش را سزارین کرد

اسامی ۲۲ فیلم ایرانی که برای خارجی‌‌ها به نمایش درمی‌آید

به رپرتاژ فایل دانلودر و به نقل از خبرگزاری مهر،...

مادری که خودش را سزارین کرد

خداحافظی «عموپورنگ» با اجرای زنده

«عموپورنگ» پس از یک دهه اجرای زنده‌ی تلویزیونی، از هفته...

انتشار جدول کاخ جشنواره و چند ابهام/ کار خبرنگاران سخت شد

خبرگزاری مهر – گروه هنر: با انتشار جدول نمایش فیلم...