کالین نیدهم موسس سایت IMDb

مادری که خودش را سزارین کرد

کالین نیدهم (Colin Needham) 43 ساله به همراه همسرش کارن (Karen) همچنان برطبق سنت دیرینه شان هر سه شنبه وقت نهار به سینما می روند، همراه با دیگر علاقه مندان سینما که به وضوح از اثرگذاری عمیق کالین بر صنعت سینما تاثیر گرفته اند.

علی رغم موفقیت چشمگیر IMDb که امروز ۴۲مین سایت معروف جهان است، این سایت هنوز از خانه ناشناس آقای نیدهم در حومه شهر بریستول مدیریت می شود. این سایت که دارای یک بانک اطلاعاتی شامل ۱٫۵ میلیون فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی است هر ماه ۵۷ میلیون بازدید کننده را به خودش جذب می کند.

نیدهم ۴۳ ساله می گوید تجارتش ابتدا در سال ۱۹۹۰ به عنوان یک سرگرمی شروع شد و با وسواسی که روی فیلم ها داشت رشد کرد تا اینکه امروز به عنوان کاملترین منبع اطلاعاتی در مورد فیلم های سینمایی، تلویزیونی، و بازیگران شناخته می شود.

متخصصین صنعت سینما عقیده دارند که این سایت با در دست داشتن اطلاعات ۳٫۲ میلیون نفر، قدرت این را دارد که مسیرهای شغلی بازیگران و حرفه ای های این صنعت را بالا و پایین کند.

کالین نیدهم هنوز سنت قدیمی اش را حفظ کرده و همسرش را هر سه شنبه نهار به سینما می برد. آقای نیدهم که به کول (Col) مشهور است می گوید: “من همیشه اینکار را به خاطر عشقم به فیلم انجام می داده ام”. او اضافه می کند: “ایده این است که افرادی که به فیلم علاقه دارند به سمت درستی هدایت شوند”.

“همیشه می خواسته ام عشقم را به فیلم با دیگران به اشتراک بگذارم و به آنها کمک کنم فیلم هایی را پیدا کنند که ممکن است دوست داشته باشند ببینند”.

“من و همسرم هنوز عاشق فیلم دیدن هستیم و همچنان این سنتمان را حفظ کرده ایم که هر سه شنبه وقت نهار به سینما برویم”.

“این ایده برای من بسیار جالب است که با کسانی به سینما بروم که من را نمی شناسند اما به این علت آمده اند فیلم را ببینند که در سایت من راجع به آن خوانده اند”.

“من شنیده ام که وقتی تلفنی به یک فرد مهم در هالیوود زده می شود، منشی یا دستیار آن فرد، اول IMDb را بررسی می کنند که ببیند فرد تلفن زننده چه رتبه ای در این سایت دارد و بر اساس آن در مورد اینکه با او صحبت کنند یا نه تصمیم می گیرند”.

ندهم که در منچستر بزرگ شده در سال ۱۹۷۹وقتی ۱۲ ساله بوده اولین کامپیوترش را خریده است، او مدعی است که جزء اولین افرادی بوده است که دارای آدرس پست الکترونیک بوده، این داستان به سال ۱۹۸۵ باز می گردد.

او می گوید: “من همیشه با فیلم و تکنولوژی درگیر بوده ام و هنوز زمانی را که به دیدن جنگ ستارگان می رفتم به یاد دارم، این فیلم روی من بسیار تاثیرگذار بود”.

“در دوران نوجوانی بازی های کامپیوتری می نوشتم و آن ها را به شرکت ها می فروختم و از این طریق تمام وسایلی را که یک نوجوان احتیاج داشت می توانستم تهیه کنم”.

وقتی درسش را در دانشگاه لیدز تمام کرد به بریستول رفت و با اچ پی کاری را به عنوان محقق نرم افزار برای خود دست و پا کرد. در همان حال برای خودش بانک اطلاعاتی فیلم ها را جمع آوری می کرد که بعدها روی اینترنت قرار گرفت.

وسواس فیلمی نیدهم در اواسط دهه ۹۰ به اوج خود رسید، زمانی که سالی۱۰۰۰ فیلم می دید و در پایان هر فیلم نام تمام دست اندرکاران آن را یادداشت می کرد و از تمام جزئیات یادداشت برمی داشت. در سال ۱۹۸۹ یک ایمیل شانسی از کالیفرنیا بود که نیدهم را برای انتشار بانک اطلاعاتی شخصی اش به تکاپو واداشت. بانک اطلاعاتی ماهی یکبار منتشر می شد و علاقه مندان می توانستند وارد سایت شده و آنرا روی کامپیوتر شخصی خود دانلود کنند.

انتشار اولین سری نرم افزاری در اکتبر ۱۹۹۰ بود و این یعنی تولد IMDb. با انفجار شبکه گسترده جهانی (www: World Wide Web) سایت رشد کرد و قابلیت تعاملی (Interactive) پیدا کرد اما آنموقع توسط ۲۰ نفر به صورت داوطلب اداره می شد.

نیدهم می گوید: “رشد اولیه سایت غیر قابل باور بود، بازدید کنندگان هر ماه دو برابر ماه قبل می شدند”.

در سال ۱۹۹۶ بود که IMDb تبدیل به شرکت شد و آن۲۰ نفر داوطلب هم همگی دارای سهام شرکت شدند. جالب اینجاست که اولین باری که این ۲۰ نفر با هم یکجا جمع شدند و همدیگر را دیدند زمان امضای اوراق سهام بود.

اما قدرت واقعی سایت زمانی نمایان شد که شرکت خدماتی را برای حرفه ای های سینما در ازای هزینه عضویت ارائه کرد. این سرویس که IMDbpro نام داشت به راهنمای صنعت سینما تبدیل شد و کاربران آن برای فهمیدن اینکه مردم دقیقا در جستجوی چه فیلم هایی هستند پول پرداخت می کردند.

نیدهم که از آلفرد هیچکاک به عنوان کارگردان مورد علاقه اش یاد می کند و فیلم محبوبش هم سرگیجه است در سال ۱۹۹۸ IMDb را به آمازون فروخت و پست مدیریت ارشد خرده فروشی آنلاین را به پست های موجود اضافه کرد. هم اکنون شغل اصلی او مدیریت ارشد IMDb است و کارش تعیین استراتژی است و اطمینان از اینکه مخلوقش بر ریشه هایی که او سایت را بر آن ها استوار کرده در مسیر درست حرکت می کند. تجارت نیدهم هنوز از خانه فامیلی اش مدیریت می شود، جایی که او آنرا با همسرش، یک معلم و داوطلب کلیسا، و دو دختر دوقلویش که حالا نوجوان هستند تقسیم کرده است.

به عنوان یکی از موفق ترین کارآفرینان اینترنتی، نیدهم بیشتر وقتش را به شرکت در مراسم افتتاحیه فیلم ها و درخشیدن در این مراسم می گذراند.

او می گوید: “این بخشی از کار من است که در افتتاحیه های فیلم ها و جشنواره ها شرکت کنم، حس بسیار عجیبی به آدم دست می دهد وقتی روی فرش قرمز همرا با ستاره های سینما حضور داشته باشید”.

مطالب مشابه

مادری که خودش را سزارین کرد

آدرس ایمیل www نمی‌خواهد!!

با وجود این‌که سال‌ها است از فراگیرشدن اینترنت در ایران...

AnTuTu مشخصات گلکسی S7 با تراشه‌ی Exynos 8890 را منتشر کرد

همانطور که می‌دانید گلکسی S7 به همراه  اسنپدراگون ۸۲۰ در...

مادری که خودش را سزارین کرد

با مرگ استیو جابز؛ تکنولوژی هایی که یتیم شدند

فکر کردن به اینکه به زودی خواهم مرد مهمترین ابزاری...

دانلود کتاب های الکترونیکی فارسی

دانلود اپ و برنامه اندروید برای دانلود فایل های نایاب