گزارشی از روند پخش پیام‌های بازرگانی در رادیو و تلویزیون

مادری که خودش را سزارین کرد

مدت زمان آگهی‌های بازرگانی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی درماه‌های اخیر با افزایشی بی‌سابقه روبه‌رو بوده که روزهای گذشته در پی انتقادهای مطرح شده، از کاهش زمان این تبلیغات خبر می‌رسد.


به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، تبلیغات بازرگانی بلندمدت که پیش از این تنها به هنگام پخش برنامه‌های پرمخاطبی چون مسابقات مهم ورزشی و سریال‌های مناسبتی از شبکه‌های تلویزیونی به روی آنتن می‌رفت، حال به یک اپیدمی مبدل و به شبکه‌های رادیویی نیز کشیده شده است.


به نحوی که شبکه رادیویی جوان ۲۰آبان ماه در برنامه «یک صبح، یک سلام» ۲۷ دقیقه و در برنامه «جوانی به وقت فردا» ۳۲ دقیقه آگهی بازرگانی پخش کرد!


در این میان شبکه‌ی سه سیما نیزکه روزانه حدود ۱۰۰ دقیقه پیام بازرگانی در فواصل برنامه‌ها به روی آنتن می‌فرستد، به هنگام پخش تکرار یکی از قسمت‌های سریال ماه رمضانش، یازده دقیقه آگهی بازرگانی پخش کرد که این اتفاق در سریال‌هایی مانند«نرگس»،«زیرتیغ» و سایر سریال‌های پرمخاطب سیما نیز به امری معمول تبدیل شده و هربار شاهد تبلیغاتی بلندمدت هستیم که گاه مدت آن به ۷ دقیقه نیز می‌رسد.


بالا رفتن مدت زمان آگهی‌های بازرگانی در حالی طی ماه‌های اخیر در رسانه‌ی ملی به تحقق پیوسته که همواره از این آگهی‌ها به عنوان یکی از منابع مالی مهم صداوسیما یاد شده و به گفته‌ی رییس صداوسیما «حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه صدا وسیما از آگهی و تبلیغات تامین می‌شود.»

















هم‌چنین در شرایطی که به گفته‌ی رییس صداوسیما، بودجه‌ی این رسانه با احتساب تورم با کاهشی ۲۰ درصدی مواجه بوده، به قول برخی از مخاطبان تنها «باید نشست و دعا کرد که صاحبان رسانه مجبورنشوندلابه‌لای آگهی‌های بازرگانی، سریال پخش کنند!»


به هر طریق پخش بی‌رویه‌ی آگهی‌های بازرگانی از رادیو و تلویزیون با انتقادهایی نیز همراه بوده است. این انتقادها که در بدو امر تنها در رسانه‌های مکتوب مطرح ‌شد، در ادامه به حدی رسید که حتی رییس جمهور نیز در بازدید از صداوسیما به این مساله اشاره و تاکید کرد که «با پخش آگهی‌های ۷ دقیقه‌ای تمام تلاش‌های رییس سازمان صداوسیما،کارگردان و نویسنده برای رسیدن مخاطب به نقطه‌ی مطلوب از بین می‌رود.»


در این میان صحبت‌های عزت‌الله ضرغامی مبنی بر این که «اگر بودجه به ما بدهند، شاهد نخواهیم بود که در میان سریال‌ها پیام‌های بازرگانی پخش کنیم»، جهت فلش را علاوه بر مدیران صداوسیما به سمت دولت نیز می‌کشاند که البته مسوولان ارشد آن به «کاهش برخی هزینه‌ها برای کاهش آگهی‌های بازرگانی» تاکید دارند.

مطالب مشابه

مادری که خودش را سزارین کرد

بوش عقب نشینی کرد: بدنبال راه حل نظامی علیه ایران نیستیم

جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدر...

مادری که خودش را سزارین کرد

۱۰ اردیبهشت؛ مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: با موافقت شورای نگهبان مرحله...

دانلود کتاب های الکترونیکی فارسی

دانلود اپ و برنامه اندروید برای دانلود فایل های نایاب