آیات مربوط به موضوع و حکم حجاب را بیان فرمایید.








جواب :  


  براى موضوع و حکم حجاب مى‏توان از جمله به دو آیه از قرآن کریم استناد نمود: ۱- سوره نور، آیه ۳۱: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَ‏؛ و به زنان با ایمان بگود دیدگان خود را [از هر نامحرمى‏] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که از آن پیداست و باید روسرى خود را بر گردن خویش [فرو] اندازند…. قسمت نخست آیه درباره احکام نگاه کردن بانوان به مردان است. و قسمت دوم آیه: [وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها…] درباره احکام حفظ و رعایت حجاب شرعى است. واژه «ابداء» که در آیه شریفه آمده است به معناى اظهار و آشکار نمودن است و مراد از «زینت» در آیه شریفه مواضع و جایگاه‏هاى زینت است؛ مانند: محل زینت‏هاى گوناگون از بدن که ابداء و آشکار نمودن آنها جایز نیست مگر مواردى که استثناء شده است؛ مانند: محل انگشترى (که انگشتان دست و خود دست است) و محل سرمه کشیدن (که چشمان است). واژه «خُمُر» که در آیه شریفه وارد شده است لباس و جامه‏اى است که بانوان با آن سر خود را مى‏پوشانند و بر سینه خود آویزان مى‏نمایند و معناى این قسمت از آیه چنین است که با اطراف خمر و مقنعه خود سرها و موها و شانه و سینه خود را بپوشانند. براى آگاهى بیشتر ر.ک: المیزان، ج ۱۵، ص ۱۱۱ و ۱۱۲. دانشمندان و فقیهان نیز در بحث از آیه شریفه، روایات وارده را متذکر شده و مورد بحث قرار داده‏اند؛ از جمله مرحوم آیت‏اللَّه‏حکیم در ج ۱۴ کتاب فقهى مشهور «مستمسک العروهالوثقى»، ص ۲۷ مى‏گوید: در روایت صحیحه فضیل از امام صادق(ع) مى‏گوید: «از حضرت درباره نگاه به ساق دست زنان پرسیدم که آیا از جمله زینتى است که خداى سبحان در قرآن مى‏فرماید: وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَ‏؟ حضرت فرمود: «آرى آنچه به زیر خمار و مقنعه است زینت است و آنچه زیر دستبند است زینت است‏». (به نقل از وسائل‏الشیعه، کتاب نکاح، ابواب مقدمات نکاح، باب ۱۰۹، ح ۱) مقصود این است که صورت و دو کف جزء زینتى که باید پوشیده شود نیست و سر و گردن و ساق جزو زینتى است که باید پوشیده شود (خلاصه فرمایش آقاى حکیم) در روایت موثقه زراره از امام صادق(ع) در آیه شریفه که فرمود:
إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها مى‏فرماید: «زینت ظاهر و آشکار سرمه و انگشترى است‏» (به نقل از همان منبع حدیث ۳) و این دو در صورت و در کف مى‏باشند (و هم‏چنین به حدیث ۴ و ۵ باب نیز که مضمون مشابه دارند استدلال نموده است) ۲- سوره احزاب، آیه ۵۹: یا أَیُّهَا اَلنَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ اَلْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اَللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: پوشش‏هاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آن که شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند نزدیک‏تر است و خدا آمرزنده مهربان است‏. واژه «جلابیب» در آیه شریفه جمع «جلباب» است و جلباب لباسى است که تمامى بدن زن را مى‏پوشاند و یا خمارى است که سر و وجه را مى‏پوشاند و مقصود از این قسمت آیه که: «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَ‏» این است که خود را با جلباب بپوشانند و یقه و گریبان و سینه‏هاى آنان آشکار نشود. براى آگاهى بیشتر ر.ک: المیزان، ج ۱۶، ص ۳۳۹. نیز تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۴۳۴ تا ۴۵۴ و ج ۱۷، ص ۴۲۵ تا ۴۲۹.

ثبت آگهی رایگان خرید و فروش موبایل
-------------------------------------------

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام فایل دانلودر عضو شوید.

  • فایل دانلودر
  • هیچ
  • 13
  • ۲۹ فرو ۸۶
فایل دانلودر
این سایت حاصل ترکیب چند وبگاه مختلفه! سایت گنجینه، خبرینه و ایرونیا با هم ادغام شدن و فایل دانلودر رو تشکیل دادن! بیش از 16 هزار مطلب تو زمینه‌های گوناگون و متنوع؛ از سرگرمی و تفریحی بگیرید تا محصولات دانلودشدنی و قالب و افزونه وردپرس و اسکریپت و مطالب آموزشی و...

با ثبت نام تو خبرنامه فایل دانلودر، هر رو مطالب ما رو تو ایمیل‌تون دریافت کنید.

توجه: پس از ثبت ایمیل حتما وارد اینباکس ایمیل خود شده و روی لینک فعالسازی در ایمیلی که از طرف ما ارسال شده کلیک کنید(راستی ما اسپم ارسال نخواهیم کرد).

پیشنهاد ما

در حال حاضر امکان ارسال نظر وجود نداره.