مترو اصفهان به میدان نقش جهان هم می‌آید!

مجری قطار شهری اصفهان عبور مترو را از زیر میدان امام (ره) تایید کرد و گفت: خط غرب به شرق مترو از سمت شمال میدان امام (ره) ـ خیابان حافظ به سمت خیابان سپه ـ عبور خواهد کرد.


















عبدالحسین سیف‌اللهی این مطلب را در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان بیان کرد.



وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا امکان استفاده از تراموا در مسیر دروازه دولت تا ایستگاه شریعتی وجود دارد؟ گفت: تراموا اصلی‌ترین و محوری‌ترین پیشنهاد شرکت فرانسوی در سال ۱۳۶۲ در مسیر دروازه دولت تا چهارباغ عباسی بود؛ اما به‌دلیل مخالفت سازمان میراث فرهنگی وقت که در آن زمان جبل‌عاملی مدیریت آن‌را برعهده داشت، اجازه‌ی این کار داده نشد که پس از آن، مساله‌ی مترو مسکوت ماند؛ تا سال ۱۳۸۰ که بودجه‌ای تصویب شد و دستگاه‌های TBM خریداری شدند. البته در آن زمان بهشتی آمد.



سیف‌اللهی تاکید کرد: من آدم سیاسی نیستم و درباره‌ی مترو مانند مرده‌شور عمل می‌کنم؛ هرچه به من دیکته شود، همان را اجرا خواهم کرد و هیچ کاری هم به سیاست ندارم؛ چراکه در دوره‌های مختلف بوده‌ام و تجربه‌ دارم.



به گزارش خبرنگار ایسنا در اصفهان، مجری قطار شهری اصفهان طی روزهای گذشته نیز نشستی درباره‌ی مترو و مسائل مربوط به آن با خبرنگاران داشت.



سیف‌اللهی در آن نشست با اعلام این‌که ایستگاه‌های مترو در دروازه دولت، شهدا، شریعتی و ایستگاه شرقی برای مناقصه با پیمانکاران برنامه‌ریزی شده‌اند و تا یک‌ماه و نیم دیگر تکلیف آن‌ها مشخص می‌شود، افزود: با اجرایی شدن ساخت این ایستگاه‌ها، نه ایستگاه قطار شهری اصفهان فعال خواهند شد که در صورت تخصیص به‌موقع اعتبارات تا پایان سال ۱۳۸۶ خط یک مترو اصفهان راه‌اندازی می‌شود.



وی درباره‌ی تصمیم‌گیری نهایی در مسیر خیابان چهارباغ، توضیح داد: حدود سه‌ماه است که مشاور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظر خود را درباره‌ی سه گزینه‌ی شمس‌آبادی، چهارباغ و باغ گلدسته به‌صورت صریح و روشن اعلام کرده است؛ اما جوسازی‌ها، تصمیم‌گیری را برای مقام‌های کشوری مشکل کرده است.



او اظهار داشت: به‌دستور وزیر کشور و شورای عالی ترافیک از محور شمس‌آبادی صرف نظر کردیم و سه‌راهی منتهی به شمس‌آبادی، عملا از صحنه‌ی روزگار حذف شد.



مجری قطار شهری اصفهان با بیان این‌که عبور مترو از مسیر خیابان شمس‌آبادی تحت هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: ‌گزینه‌ی شمس‌آبادی دیگر مطرح نیست، مگر این‌که از دروازه دولت به این سمت برویم که این تصمیم نیز غیر فنی است.



وی با اشاره به چهار نقطه‌ی عبوری برای گذر مترو به سمت شمس‌آبادی، گفت: این چهار نقطه شامل میدان تختی، بازارچه‌ی پایین چهارباغ، مقابل خیابان طیب و پیش از رسیدن به دروازه دولت بود که اکنون دستگاه TBM از این چهار نقطه عبور کرده است و باید درباره‌ی چهارباغ عباسی یا باغ گلدسته تصمیم‌گیری شود که با توجه به نظرات مشاوران داخلی و خارجی تصمیم‌ نهایی گرفته شده است و امیدواریم این تصمیم ابلاغ شود.



او با یادآوری این‌که برای نخستین‌بار مصوبه‌ی شورای ترافیک استان و مصوبه‌ی شورای عالی ترافیک بر عبور مترو از مسیر چهارباغ تاکید دارند، ادامه داد: بهشتی ـ رییس وقت سازمان میراث فرهنگی ـ در سال ۱۳۸۱ در جلسه‌ای به‌شکل رسمی مخالفت خود را با عبور مترو از چهارباغ اعلام کرد که به اعتقاد من نظر او ملاک نیست و باید به‌صورت مصوبه در شورای عالی ترافیک به تصویب می‌رسید. در سال ۱۳۸۲ نیز موسوی لاری به‌عنوان وزیر کشور و رییس شورای عالی ترافیک، دستور بهشتی را تایید کرد و گزینه‌ی شمس‌آبادی را ملاک عمل قرار داد.



سیف‌اللهی با اشاره به این‌که مصوبه‌ای در شورای عالی ترافیک مبنی بر عبور مترو از چهارباغ تصویب نشده است، متذکر شد: نامه‌ی وزیر کشور در آن سال به‌عنوان رییس شورای عالی ترافیک مساله‌ی عبور مترو را از چهارباغ یا شمس‌آبادی متزلزل کرد.



وی اضافه کرد: پس از ابلاغ نامه‌ی لاری اختیار به شورای ترافیک استان داده و قرار شد، به‌صورت مصوبه درآید که با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر مدیریت‌ها این مساله در شورای ترافیک استان مطرح و دوباره مسیر چهارباغ عباسی تایید شد. البته تا این تاییدیه به شورای عالی ترافیک کشور برود که هنوز این شورا نظری بر تایید مصوبه‌ی پیشین صادر نکرده است، مترو از دروازه دولت حرکت نخواهد کرد.



مجری قطار شهری اصفهان با اعلام این‌که من صددرصد با عبور مترو از چهارباغ موافق هستم، اما به‌عنوان مجری قطار شهری تابع دستورهای شورای عالی ترافیک‌ام، گفت: کسانی که می‌خواهند مترو از باغ گلدسته عبور کند، باید بدانند که چهارباغ در حاشیه‌ی بافت تاریخی، ولی باغ گلدسته در خود بافت است و بناهایی مانند کاخ چهل‌ستون و هشت بهشت در این مسیر قرار دارند و این امر، مساله‌ی عبور مترو را پیچیده‌تر از چهارباغ می‌کند.



او اعتقاد دارد که بهترین کار برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای حفظ مدرسه‌ی چهارباغ، حذف مترو از چهارباغ است؛ اما در همه جای دنیا برای آن‌که بافت قدیمی شهرها از بین نرود، مترو را از زیر زمین عبور می‌دهند.



سیف‌اللهی با توجه به سه شرطی که گویا مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای عبور مترو از چهارباغ پیشنهاد داده‌اند، تصریح کرد: مهندسان و مشاوران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظر نهایی خود را ارایه و صورت‌جلسه نیز کرده‌اند و این صورت‌جلسه باید در شورای عالی ترافیک تصویب و به ما ابلاغ شود.



وی افزود: برای رفع نگرانی‌ها و جواب دادن به نسخه‌ای که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شرط‌هایی درباره‌ی عبور مترو از چهارباغ برای ما پیچیده، اقداماتی مانند تجهیز TBMها، تنظیم اتاق فشار و خرید دیسکت‌های نو در نظر گرفته شده که در کل ۶۰۰ هزار دلار هزینه‌ی اضافی داشته است.



او در این جلسه بار دیگر تاکید کرد: ‌هیچ‌گونه خطری برای مدرسه‌ی چهارباغ در صورت عبور مترو از خیابان چهارباغ عباسی وجود نخواهد داشت.



مجری قطار شهری اصفهان هزینه‌ی عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی را ۴۰ میلیارد تومان برآورد و اضافه کرد: ‌با توجه به این‌که اکنون شهرداری به‌دلیل رکود اقتصادی درآمدی ندارد و ساخت و سازها نیز به‌شدت در سطح شهر اصفهان کم شده‌اند و حقوق پرسنل شهرداری نیز به سختی داده می‌شود، عبور مترو از مسیر شمس‌آبادی مقرون به صرفه نیست.



انتهای پیام

ثبت آگهی رایگان خرید و فروش موبایل
-------------------------------------------

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام فایل دانلودر عضو شوید.

  • فایل دانلودر
  • هیچ
  • 28
  • ۲۹ مرد ۸۵
فایل دانلودر
این سایت حاصل ترکیب چند وبگاه مختلفه! سایت گنجینه، خبرینه و ایرونیا با هم ادغام شدن و فایل دانلودر رو تشکیل دادن! بیش از 16 هزار مطلب تو زمینه‌های گوناگون و متنوع؛ از سرگرمی و تفریحی بگیرید تا محصولات دانلودشدنی و قالب و افزونه وردپرس و اسکریپت و مطالب آموزشی و...

با ثبت نام تو خبرنامه فایل دانلودر، هر رو مطالب ما رو تو ایمیل‌تون دریافت کنید.

توجه: پس از ثبت ایمیل حتما وارد اینباکس ایمیل خود شده و روی لینک فعالسازی در ایمیلی که از طرف ما ارسال شده کلیک کنید(راستی ما اسپم ارسال نخواهیم کرد).

پیشنهاد ما

در حال حاضر امکان ارسال نظر وجود نداره.