نشست مجموعه‌ی «روزگار خوش حبیب آقا» مظلومی: تلاش کردیم یک قصه‌ی تلخ را شیرین روایت کنیم

در ادامه‌ی نشست خبری سریال «روزگار خوش حبیب آقا» که در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، سعید آقاخانی درباره‌ی انتخاب بازیگران اظهار کرد: در چند سالی که کار می‌کنم، دو نوع سریال کمدی ساخته شده است، در برخی آثار قصه پررنگ‌تر بوده است و در دسته‌ای دیگر، کارگردان با مشاهده‌ی افت اثر، کمدی رفتاری را به آن ‌افزوده است.


با شروع کمدی رفتار، قاعدتا خط قصه و حس لحظه‌ از بین می‌رود. بنابراین از ابتدا تلاش کردیم که در «روزگار خوش حبیب آقا»، به سمت چنین کمدی نرویم و سعی کردیم که قصه‌ای را شیرین تعریف کنیم؛ در این جهت بازیگران خیلی معروف نیز کمکی به سریال نمی‌کردند.


مظلومی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از بازیگران به خوبی از عهده‌ی ایفای نقش خود بر نیامدند؟ گفت: سعی کردیم که این اتفاق نیفتد؛ ولی خیلی از بازیگرانی که در این سریال بازی می‌کردند، برای اولین بار جلوی دوربین می‌رفتند و احتمال دارد که نحوه‌ی بازی آنان چنین حسی را منتقل کرده باشد. با این حال هدف اولیه که حضور بازیگران ناشناخته بود، برایمان اهمیت بیشتری داشت.


به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، وی در ادامه گفت: شخصیت‌هایی که پیرامون حبیب آقا بودند، سعی می‌کردند که مسیری را برای او تعیین کنند؛ بنابراین این نقش‌ها آنقدر وزن نداشتند که به چشم بیایند. اگر بازیگر چهره هم برای ایفای این نقش‌ها استفاده می‌کردیم، مطمئنا چندان به چشم نمی‌آمد.


مظلومی افزود: یکی از مشکلات موجود در انتخاب بازیگر این است که وزن برخی از نقش‌ها به اندازه‌ای است که خیلی از بازیگران خوب رغبتی به ایفای آن ندارند، چون فکر می‌کنند این گونه نقش‌ها خیلی در حاشیه هستند ما هم رغبتی به استفاده از بازیگران چهره برای نقش‌های فرعی نداشتیم.


مظلومی درباره‌ی علت ساده به تصویر کشیدن شخصیت حبیب آقا، علی‌رغم آن که او یک ممیز مالیاتی است، اظهار کرد:‌حبیب آقا ساده بود، ولی ساده لوح نبود؛ چون از حدود قسمت هشتم که این شخصیت متوجه می‌شود که قتل در حقیقت صحنه‌سازی برای در فشار قرار دادن او بوده است و احساس می‌کند که با او بازی شده است، به «مهندس» قول همکاری می‌دهد و از این زمان حبیب شروع به بازی دادن دیگران می‌کند و در آخر سریال متوجه می‌شویم که حبیب آقا خلاف کارها را بازی داده است.


وی اضافه کرد: متاسفانه تصویر غلطی از ممیزهای مالیاتی در ذهن مردم وجود دارد و تصور می‌شود که این افراد، خشن هستند و سختگیرانه با مردم برخورد می‌کنند. ولی هنگام ساخت مستند «بدون شرح» فهمیدیم که واقعیت غیر از این است و در اداره‌ی مالیات دیدیم که ممیزها اول باید به داستان‌های مردم درباره‌ی علت نپرداختن مالیات گوش و همراهی کنند سپس درباره‌ی راست یا دروغ بودن گفته‌های افراد قضاوت کنند و بر مبنای آن عمل کنند . شخصیت حبیب هم بر این مبنا طراحی شد، چرا که او اول همه چیز را بر مبنای صداقت و پذیرش می‌گذاشت ولی به تدریج که جلو می‌رفت وقتی که می‌فهمید که ادعاهای افراد درست نیست. اصلا کوتاه نمی‌آمد، مانند برخوردی که با همسایه‌ی روبرویی خود داشت.


در سکانس آخر هم که از حبیب تقدیر شد،سعی کردیم به طور شفاف بر این مساله تاکید کنیم که همه‌ی این کارها نقشه‌ای بود که به نمایندگی سازمان به وسیله‌ی حبیب اجرا شده است.


آقاخانی درباره‌ی چگونگی طراحی شخصیت‌های «روزگار خوش حبیب آقا» اظهار کرد: برای طراحی شخصیت‌ها، فکر خاصی نکرده بودم. ما قصه‌ای را در حد طرح پخته کردیم و در ادامه به عنوان نویسنده سعی کردم که حبیب را در موقعیت‌های مختلف قرار دهیم و شخصیت‌ها را بر اساس موقعیت‌ها پیش بردم.


این نویسنده و بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا شخصیت مهندس را برای خود نوشته بودید؟ گفت: قرار نبود نقش مهندس را بازی کنم. مشکلاتی که در انتخاب بازیگر داشتیم، چرا که خیلی از بازیگران برای ایفای نقش‌های کوتاه رغبتی نشان نمی‌دهند. در این سریال تلاش کردیم که بازیگر، بازی زایدی نداشته باشد و خیلی نرم و آرام پیش رود وفکر می‌کنم که این اتفاق افتد.


وی افزود: چون دسته‌ای از هنرپیشگان «روزگار خوش حبیب آقا» ناشناس بودند و نتوانستند خلاقیت بیشتر را از خود نشان دهند، شاید بازی آنان به نظر بد آمده است با این حال فکر می‌کنم که این سریال کار یکدستی از آب درآمد و اگر بد بود، همه چیز آن بد بود.


مظلومی در ادامه گفت: ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دادیم که بازیگران در بازی خود،اصرار بر خنداندن مخاطب داشته باشند چون قصد نداشتیم که بیننده را به زور به خندیدن وادار کنیم، بلکه تلاش کردیم که به صورتی شیرین، یک قصه‌ی تلخ را روایت کنیم که در اسم این سریال هم این تضاد مشاهده می‌شود.


وی اضافه کرد: از سکانس اول «بد بیاری» حبیب آقا را تا قسمت آخر می‌بینیم. البته بخش‌هایی از قسمت آخر حذف شد.


مظلومی در توضیح پلان آخر که در پخش حذف شده بود، گفت: در این پلان پدر حبیب، دست او را بالا می‌برد و در این حین، پارچه‌ی کت زیر بغل حبیب آقا جر می‌خورد.


وی درباره‌ی اسم سریال اضافه کرد: قصد داشتیم که بیننده با شنیدن این اسم به فکر فرو برود که آیا اتفاقات رخ داده در زندگی حبیب آقا باعث رخ دادن این ماجراها بوده است.


این کارگردان در ادامه گفت: قصه‌ی این سریال خیلی تلخ بود، بنابراین ما باید آن را با زبانی شیرین روایت می‌کردیم و این کار جزو اهداف ما بود تا بیننده چندان در فشار قرار نگیرد و بتواند با قصه ارتباط برقرار کند.


مظلومی درباره‌ی علت جذاب‌تر بودن سه قسمت اول «روزگار خوش حبیب آقا» خاطرنشان کرد: شاید به علت بیشتر بودن موقعیت‌های طنز چند قسمت اول، این قسمت‌ها جذاب بود. البته چنین موقعیت‌هایی در قسمت‌های دیگر هم بود ولی شاید کمتر بوده است.

















وی با بیان این‌که در ساخت برنامه‌ها باید ببینیم که برای بیننده چه تعریفی داریم، تاکید کرد: برنامه‌ی ما عنوان «روزگار خوش حبیب آقا» را داشت، نه سریال طنز «روزگار خوش حبیب آقا».


مظلومی ادامه داد: متاسفانه به علت راه غلطی که طی شده است، تعریف غلطی از طنز در اذهان عمومی وجود دارد؛ به طوری که هیچ تفاوتی بین فکاهه، هجو و طنز وجود ندارد. در صورتی که آن‌ها کاملا از هم تمایز دارند. تعریف ما از طنز «پرداختن به مسایل اجتماعی با زبانی نیشدار و شیرین، به طوری که مخاطب را به تفکر وا دارد» است.


این کارگردان اضافه کرد: در این سریال موقعیت‌های شیرین را برای از بین بردن تلخی استفاده کردیم و سعی کردیم سوژه‌ای اجتماعی و تقریبا به‌روز را برای مردم روایت کنیم.


وی در ادامه گفت: همیشه در رسانه به رشوه و رشوه گرفتن حمله کرده بودیم، ولی هیچ وقت به عواملی که موجب می‌شود که افراد به رشوه گرفتن تمایل پیدا کنند اشاره نکرده بودیم. در این سریال سعی کردیم تا حدی به رشوه گرفتن از این زاویه بپردازیم. سعی کردیم در ته ذهن بیننده این مساله را مطرح کنیم که آیا رشوه‌خوار مقصر است یا عواملی که او را به سمت انجام این کار سوق می‌دهد و این تلنگر به ناخودآگاه بیننده زده شد.


مظلومی تصریح کرد: شاید بیننده به علت رواج تعریفی غلط از طنز، در این سریال به دنبال موضوع دیگری می‌رفت و چون عناصر خنده‌آور در قسمت‌های اول بیشتر بود و می‌خندید، او فکر می‌کرده است که سریال در قسمت‌های اول موفق‌تر بوده است.


آقاخانی در پاسخ به این پرسش که به چند درصد از انتظارات خود از این سریال دست پیدا کردید؟ گفت: به ۷۰ درصد از اهداف خود از ساخت «روزگار خوش حبیب آقا» و نوع اجرای آن دست یافتیم و این سریال را دوست دارم.


وی افزود: مشکلاتی در فیلمنامه بود. به عنوان نمونه پس از پخش متوجه شدم که برخی سکانس‌ها ایراد داشت؛ چون اتفاقاتی در آن سکانس رخ نمی‌داد و این کاستی موجب کند شدن ریتم کار شده بود. البته در اجرا تلاش خود را برای رفع برخی نواقص کردیم.


مظلومی نیز در این زمینه گفت: به ۶۰ درصد از اهدافی که از ابتدای ساخت «روزگار خوش حبیب آقا» در نظر داشتم رسیدم؛ چرا که شرایط حاکم بر ساخت که از دست تمام سازندگان سریال‌ها خارج است موجب ایجاد کاستی‌هایی در آثار می‌شود. البته مطلوب نبودن شرایط را نباید بهانه قرار داد.


مظلومی در توضیح شرایط ساخت این سریال اضافه کرد: ممیزی و دیدگاه‌های مسوولان صدا و سیما هم در ساخت اثر تاثیراتی گذاشت. البته ما برای سازمانی این سریال را ساختیم که قطعا سیاست‌ها و اهداف مشخصی دارد که ممکن است با بخشی از دیدگاه‌های ما تفاوت داشته باشد که همگون کردن این دو مساله است باعث می‌شود که هیچ اثری رضایت صد در صد را فراهم نکند.


در ادامه‌ی این نشست، مظلومی درباره‌ی افت و خیز ضرباهنگ «روزگار خوش حبیب آقا» اظهار کرد: به این نکته در طول تصویربرداری سریال پی برده بودیم ولی در شرایط تولید بودیم و فیلمنامه هم نوشته شده بود. با این حال تلاش کردیم که در نحوه‌ی بازی گرفتن از هنرپیشه‌ها مقداری این افت و خیز را کاهش دهیم. برخی از کاستی‌های مربوط به ریتم را نیز هنگام تدوین متوجه شدیم.


وی در زمینه‌ی علت گنجاندن شخصیت دایی در «روزگار خوش حبیب آقا» گفت: موقع نگارش برنامه‌ی دیگری برای این شخصیت داشتیم اما زمانی که پیش رفتیم احساس کردیم که قصه‌ی فرعی که برای دایی طراحی کرده بودیم در داستان برجسته شود وقصه‌ی اصلی را تحت‌الشعاع قرار دهد. از سوی دیگر بر فشار مشکلات حبیب آقا بیش از حد می‌افزود؛ چرا که به علت گنجاندن تنگناهای زیاد برای حبیب در فیلمنامه، مورد انتقاد قرار گرفته بودیم. بنابراین سعی کردیم به این شخصیت کمتر بپردازیم و از آن استفاده‌ی ابزاری کنیم؛ مثل اجرا گذاشتن چک و انداختن او به زندان که این اتفاق، رویدادهای دیگری را در پی داشت.


آقاخانی در این زمینه اظهار کرد: هر جا که در قصه توقفی ایجاد می‌شود سعی می‌کنم شخصیتی را وارد کنم و با ورود او گره‌ای ایجاد کنم. بدین ترتیب از این شخصیت استفاده کردم.


وی در ادامه گفت: بنا به سیاست‌های سازمان، شخصیت حبیب آقا خیلی جدی بود و نمی‌توانستیم شوخی‌هایی را برای او بنویسیم. بنابراین تمام تلاش خود را کردم که تمام بار کمدی و طنز را به دوش شخصیت‌های کناری بیندازیم اما تعداد این آدم‌ها نباید این‌قدر زیاد می‌شد چرا که جمع کردن آنان سخت شد. دایی نیز جزو همین شخصیت‌ها بود.


آقاخانی درباره‌ی نقش شخصیت امرالله خان (پدر حبیب) در قبال مشکلات حبیب اظهار کرد: در خانواده‌های همه‌ی ما شخصی شبیه امرالله خان وجود دارد که از همه چیز ایراد می‌گیرد. البته او هم مانند دیگران به گونه‌ای نوشته شد تا به پیشبرد قصه‌ی اصلی کمک کند.


مظلومی در این زمینه گفت: امرالله خان از جمله پدرهایی است که با فرزندان خود خیلی خشن برخورد می‌کند و این کار به دلیل آن بود تا فرزندان خود را وادار کنند تا روی پای خود بایستند. از ابتدای سریال می‌بینیم که امرالله خان تلاش می‌کند که افراد را وادار کند تا برای رسیدن به حق خود تلاش کنند و در قسمت اول می‌بینیم که او با راننده‌ی تاکسی با لحنی خشن و طلبکارانه بر سر مبلغ کرایه و حلال بودن پولی که از او می‌گیرد بحث می‌کند ولی امرالله خان در باطن کسی است که به دیگران در حل مشکلاتشان یاری می‌رساند و افرادی شبیه امرالله خان را در جامعه خیلی می‌بینیم. به همین خاطر او را از جمله شخصیت‌های جذاب این سریال است.


آقاخانی در زمینه‌ی نحوه‌ی پرداخت شخصیت علی به عنوان کودک این سریال اظهار کرد: اگر بخواهیم که کار شیرین باشد نمی‌توانیم همه را افراد سالم و صالحی به تصویر بکشیم. بنابراین نیاز است که شخصیت‌ها نقاط ضعفی داشته باشند.


مظلومی در این زمینه گفت: با نگاهی به اطراف خود می‌بینیم که خیلی از بچه‌ها بزرگ‌تر از سن شناسنامه‌ای خود هستند که دسته‌ای از آنان به خاطر احترام به بزرگ‌ترها، خوددارتر هستند. ولی برخی دیگر بی‌پرواتر هستند. در «روزگار خوش حبیب آقا» برای ایجاد لحظات شیرین تلاش کردیم از کودکی استفاده کنیم که از سن خود بزرگ‌تر و مقداری بی‌پرواتر است.


آقاخانی ادامه داد: به ما درباره‌ی شخصیت علی تذکر دادند و ما او را کمرنگ‌تر کردیم. البته هدف ما این بود که علی و سایر نقش‌ها بدآموزی نداشته باشد. در صورتی که این نقص در کارهای پیشین بیشتر بود و نتیجه‌ی بد آن را حتی در خانواده‌ی خود دیده بودیم. این کار هر بدی داشته باشد یک حسن بزرگ دارد که چنین اتفاقی در آن نیفتاد.


مظلومی اضافه کرد: در سریال چند صحنه‌ی تاکیدی قرار دادیم که کودکان از «علی» الگوپذیری نادرست نداشته باشند. به عنوان نمونه علی به درخواست مادرش با فروش خودرو مخالفت کرد.


وی درباره‌ی نحوه‌ی پرداخت به رشوه در این سریال اظهار کرد: به این معضل نزدیک شدیم ولی در اصلاحات حذف شد. به هر حال رشوه معضل بزرگی است. ممکن است بخش کوچکی از جامعه این عمل غیرشرعی و غیرقانونی را انجام دهند ولی ارتکاب این عمل عده‌ی زیادی را در مظان اتهام قرار می‌دهد و این موضوع بحث بسیار حساسی از نظر سازمان صدا و سیما، خود ما و سازمان امور مالیاتی بود و ما مجبور بودیم در زمینه‌ی این موضوع، محتاط پیش رویم.


مظلومی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از زمان «روزگار خوش حبیب آقا» حذف شد؟ گفت: فقط از قسمت آخر، ۱۰ دقیقه حذف شد. البته این جرح و تعدیل‌ها طبیعی است که حتی برخی مواقع ما اشتباهاتی کرده‌ایم و پس از تصویربرداری و توفیق مفاهیمی بیش از آن‌چه که قصد انتقال آن را داشته‌ایم را مخاطب برداشت کند در این شرایط باید این بخش‌ها تعدیل شود تا قابل ارایه شود.


وی درباره‌ی علت تاکید بیشتر بر فضاهای ایرانی و سنتی اظهار کرد: به علت تعلق شخصیت‌ها به این فضاها سعی کردیم که از فضاهای سنتی‌تر استفاده کنیم. علاوه بر آن به علت علاقه‌ی بیشتر آقای آقاخانی نسبت به این فضاها، از فضاهای سنتی بهره بردیم.


مظلومی درباره‌ی علت دور شدن از سریال‌سازی در مکان‌های خاص و محور قرار دادن موضوعات برای ساخت مجموعه گفت: به علت اصرار آقای آقاخانی از پرداخت به آدم‌ها در مکانی خاص فاصله گرفتم. البته خودم نیز بدم نمی‌آید که تجربه‌های جدیدی را به دست آورم؛ چرا که سوژه‌هایی که از «بدون شرح» شروع کردم در طول زمان بیشتر در خانه تمرکز یافت. گویا اشخاص کار دیگری جز پرداخت به مسایل خانوادگی خود نداشتند. در صورتی که واقعیت غیر از این است. یعنی افراد بیشتر درگیر کار هستند و مشکلات داخل خانه بیشتر نشأت گرفته از مسایل کاری بود که در خانه رخنه می‌کنند. بنابراین در «روزگار خوش حبیب آقا» از یک فضای کاری شروع کردم و ماجراها را ادامه دادم و در این سریال تلاش کردیم از فضاهای کارهای قبلی‌ام خارج شویم و به افراد طبقه پایین‌تر جامعه و فضاهای کهنه‌تر نزدیک‌تر شویم.


مظلومی در پایان با اشاره به سوژه‌ی این سریال گفت: سعی کردیم که روی سوژه‌ی جدیدی کار کنیم. اگر بخواهیم که سوژه‌ای تکراری را دستمایه‌ی کار قرار دهیم تلاش می‌کنیم به گونه‌ای جدید به آن بپردازیم. اکنون هم در حال کار روی طرحی هستیم که یک موضوع کاملا تکراری دارد ولی از زاویه‌ی نگاه جدیدی به آن می‌پردازیم.

ثبت آگهی رایگان خرید و فروش موبایل
-------------------------------------------

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام فایل دانلودر عضو شوید.

فایل دانلودر
این سایت حاصل ترکیب چند وبگاه مختلفه! سایت گنجینه، خبرینه و ایرونیا با هم ادغام شدن و فایل دانلودر رو تشکیل دادن! بیش از 16 هزار مطلب تو زمینه‌های گوناگون و متنوع؛ از سرگرمی و تفریحی بگیرید تا محصولات دانلودشدنی و قالب و افزونه وردپرس و اسکریپت و مطالب آموزشی و...

با ثبت نام تو خبرنامه فایل دانلودر، هر رو مطالب ما رو تو ایمیل‌تون دریافت کنید.

توجه: پس از ثبت ایمیل حتما وارد اینباکس ایمیل خود شده و روی لینک فعالسازی در ایمیلی که از طرف ما ارسال شده کلیک کنید(راستی ما اسپم ارسال نخواهیم کرد).

پیشنهاد ما

در حال حاضر امکان ارسال نظر وجود نداره.