چگونه متفاوت باشیم – قسمت دوم

برای راه انداختن یک کسب‌و‌کار نوپا بهتر است از همان اول با ایده متفاوت و متمایزی شروع کنیم

تجارت
و بازرگانی  – مجله اینترنتی آتا ایران

چگونه متفاوت باشیم! 2

ادامه….

در
ذهن خریدار مواد غذایی ایرانی، کیفیت بیشتر به طعم و مزه تعبیر می‌شود و
نه سلامتی. پس اگر بخواهیم بگوییم کیفیت بالا محور اصلی تمایز ماست باید
مطمئن شویم تعریفی که به‌عنوان تولیدکننده از کیفیت در ذهن داریم با تعریف
مشتری از آن انطباق داشته باشد.   اگر بی‌محور پیش برویم چه اتفاقی ممکن
است بیفتد؟  وقتی تمایز، نقطه‌ای باشد شما به‌عنوان تولیدکننده نمی‌دانید
جای بعدی‌ات کجاست. تکلیف روشن نیست و نمی‌دانید قرار است ‌ماه بعد، سال
بعد یا برای محصول بعد چکار کنید و به کجا بروید. شوربختانه این اتفاقی است
که برای خیلی از برندهای بزرگ ایرانی می‌افتد. کسب‌و‌کارهای کوچک هم از این
آسیب در امان نیستند.

خیلی از کسب و کارهای کوچکی که محور تمایز برای
خودشان تعریف نمی‌کنند خیلی زود، بعد از یک دوره موفقیت اشباع می‌شوند.
خانم‌های کارآفرین زیادی را سراغ داریم که مثلا کارگاه شیرینی‌پزی یا طراحی
لباس و مانتوی موفقی راه انداخته‌اند اما بعد از ۴-۳ سال کسب‌و‌کارشان را
جمع کرده‌اند. اینها تا یک جایی پیش می‌روند و رشد می‌کنند. اما زمانی
می‌رسد که باید از یک کسب‌و‌کار کوچک خانگی به‌کار در مقیاس صنعتی‌گذار
کنند. این اتفاق با چالش‌های زیادی همراه است و خیلی‌‌ها از پس مدیریت آن
برنمی‌آیند. به‌خاطر همین هم، موفقیت‌شان یک دوره‌ای دارد و بعد، محو
می‌شود. همه اینها به این خاطر است که صاحبان این کسب‌وکارها بزرگ فکر
نکرده‌اند، افق دیدشان وسیع نبوده و آن مسیر تمایز را در چشم‌اندازشان برای
محصولشان پیش‌بینی نکرده‌اند. 

مشورت بگیرید اما…  مشورت گرفتن همیشه
خوب است. در مورد کسب‌و‌کارهای کوچک هم هستند کسانی که تخصص‌شان مشاوره به
کسب و کارهای کوچک است اما حقیقت این است که هیچ‌کس در جریان تمام جزئیات
کسب‌و‌کار منحصربه‌فرد شما نیست. از طرفی، درس‌های بازاریابی همه جا هستند.
در خیابان هم که راه می‌روی باید دقت کنی که مردم به چه چیزهایی توجه
می‌کنند. مشتری‌های بالقوه محصول شما کجاها هستند؟ نگاهشان سمت چه چیزهایی
می‌چرخد؟ دنبال چه هستند و چه چیزهایی می‌خواهند؟ کجاها می‌توانید آن‌ها را
پیداکنید و توجهشان را مال خود کنید؟   چرا شبکه های اجتماعی؟  کسب‌و‌کارها
در هر اندازه و مقیاسی، باید با بازار ارتباط برقرار کنند.

کسب‌و‌کارهای
کوچک به‌خاطر محدودیت بودجه، امکان به کار گیری تبلیغات در رسانه‌های سنتی
را ندارند. شبکه‌های اجتماعی تقریبا رایگان هستند و به کار گیری آن‌ها برای
تبلیغات کم‌هزینه و راحت است. از طرفی، مصرف رسانه‌ای افراد در جوامع امروز
خیلی به سمت این شبکه‌‌ها پیش رفته و در نتیجه مجال مناسبی برای تبلیغات
است. در میان شبکه‌های اجتماعی مختلف هم، آن شبکه‌هایی که بر پایه عکس
هستند برای تبلیغات مناسب‌ترند و شاهد هستیم که کارآفرین‌‌ها بیشتر به سراغ
آن‌ها می‌روند چون بنیاد تبلیغات، تصویر است. اصولا افراد خیلی متن
نمی‌خوانند و تحقیقات ثابت کرده که بیشترین توجه مخاطب به تصویر یک تبلیغ
است، نه نوشته آن. از ظرفیت رسانه‌های جدید همان اول که شلوغ نشده باید
نهایت استفاده را کرد.

به علاوه، در رسانه‌های معمول هم که همه از آن‌ها
استفاده می‌کنند باید از روش‌های جدید و متمایز برای تبلیغات استفاده کرد.
این نکته به‌ویژه در مورد کسب و کارهای کوچک صدق می‌کند. این کسب و کارها
همانطور که باید محصول جدید و متفاوتی ارائه دهند، در تبلیغات و ارائه
محصول هم باید سعی کنند متفاوت باشند. اینطور کسب و کارها می‌توانند برای
تبلیغ خودشان از روش‌هایی استفاده کنند که اصطلاحا به آن‌ها «بازاریابی
پارتیزانی» یا Gorilla Marketing می‌گوییم که به‌طور خلاصه به‌معنای انجام
کارهای عجیب و غریب و نامعمول برای جلب‌توجه است. شبکه‌های اجتماعی فضای
مناسبی برای پیاده کردن چنین تکنیک‌هایی است.  

مطلب بالا در حوزه موفقیت و در این آدرس اینترنتی در تاریخ ۱۱ May 2016 | 10:16 am منتشر شده و گروه اینترنتی فایل دانلودر آن را بازنشر کرده است.

ثبت آگهی رایگان خرید و فروش موبایل
-------------------------------------------

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام فایل دانلودر عضو شوید.

  • فایل دانلودر
  • هیچ
  • 5
  • ۲۲ ارد ۹۵
  • دسته‌بندی نشده
فایل دانلودر
این سایت حاصل ترکیب چند وبگاه مختلفه! سایت گنجینه، خبرینه و ایرونیا با هم ادغام شدن و فایل دانلودر رو تشکیل دادن! بیش از 16 هزار مطلب تو زمینه‌های گوناگون و متنوع؛ از سرگرمی و تفریحی بگیرید تا محصولات دانلودشدنی و قالب و افزونه وردپرس و اسکریپت و مطالب آموزشی و...

با ثبت نام تو خبرنامه فایل دانلودر، هر رو مطالب ما رو تو ایمیل‌تون دریافت کنید.

توجه: پس از ثبت ایمیل حتما وارد اینباکس ایمیل خود شده و روی لینک فعالسازی در ایمیلی که از طرف ما ارسال شده کلیک کنید(راستی ما اسپم ارسال نخواهیم کرد).

پیشنهاد ما

در حال حاضر امکان ارسال نظر وجود نداره.